tirsdag 26. april 2011

Noe å tenke på!



Påskepynten er tatt ned og jeg har pyntet litt rundt med noen av mine favorittkort. 
Mange av dere kjenner til Salige Lavendel. 
Jeg blir nesten målløs over hvor vakre disse kortene er. 


Dette bildet er klippet ut fra en tidligere Noa Noa katalog og henger på snoren i gangen. Bildet ligner veldig på "lillemor" Gjett om det var stas å hente frem sykkelen i dag etter påskeferie på Norefjell. 
Støttehjulene er fortsatt trygt på men snart blir hun 5 og vil prøve seg uten. 


Et annet kort som henger på speilet 
fra Salige Lavendel. 




Vakre Vintage hjerter!


Med teksten på disse kortene i bakhodet vil jeg gjerne dele noen andre bilder med dere. 
Før påske hadde jeg en hyggelig kaffekopp med Mari Maurstad. Hun fortalte meg om det utrolig spennende prosjektet hun har startet i Sør- Afrika. Jeg er stunn av beundring for hva de har fått til der! 
Dette er det Mari selv forteller: 



"Når du møter barna i Afrika, virkelig møter dem ansikt til ansikt, da glemmer du dem ikke. Du blir en helt annen. Jeg startet organisasjonen Zulufadder i 2005, i Durban-området i Sør-Afrika.
Da kom disse barna inn i mitt liv. De fleste er foreldreløs pga aids, mange er selv hiv-smittede. Barna var sultne, de hadde ingen selvtillit, ingen penger til skoleuniform, intet håp om en fremtid.
Så entrer faddere og givere fra hele Norge banen gjennom Zulufadder. Og sammen med frivillige, både norske og afrikanske, har jeg langsomt bygget opp en plattform for barna og deres familier. Nå er de mette, trygge, de får gå på skole, de får medisiner og kjærlighet. De føler seg ikke lenger utilstrekkelige."



Disse bildene fikk jeg av Mari på mail i dag. Hun har vært der i påsken. Bildet nederst til venstre viser det prosjektet kvinnene der nede holder på med nå. De produserer rosa sløyfer i perler for Kreftforeningen på Island 

- "vi skal produsere 50 000 rosa sløyfer for dem. En stor kontrakt som vil gi arbeid til ca 100 lokale damer de neste månedene. Sløyfene er laget av perler og hver dame kan produsere mellom 8 og 15 stk hver dag" skriver Zulufadder på bloggen sin.


Bildet øverst til venstre viser to kvinner som bærer et skrivebord. Et hotell gav bort madrasser, nattbord o.l en tid tilbake. Møbler er langt fra dagligdags og gleden var enorm over denne gaven. Bildet nederst til venstre viser en stolt gutt som har fått sin første ryggsekk...

Her inne i blogglandia bobler det over av kreativitet. Zulufadder er avhengig av prosjekter som disse kvinnene kan produsere og tjene penger på. Jeg vet at Mari blir kjempeglad for gode tips og engasjement. 

Jeg har bestemt meg for å bli Zulufadder i dag. Kommer til å holde dere oppdatert om prosessen. Jeg oppfordrer flere til å vise disse bildene på bloggen sin og fortelle om det imponerende arbeidet som gjøres. 

MAIAklemmer

5 kommentarer:

Marens Interiørverden sa...

Hei=) For en herlig blogg!! Legger meg til som følger.. Fantastiske vintagekort:) Ha en flott dag!
Klem Maren

Jennys fire vegger sa...

Skolen til barna mine har vært år en Afrika-aksjon og i fjor var det prosjektet til Mari Maurstad som ble støttet. Dagen inneholder (bl.a) tre konserter hvor elevene opptrer og Mari fortalte her om prosjektet og viste en masse bilder.

En historie som jeg husker godt var når de malte en bygning og mange smågutter sto og så på. De ville gjerne male de også, men ville ikke møkke ned den eneste buksen de hadde. En av guttene fant løsningen og vrengte buksen, de andre fulgte etter og så fikk de male for første gang. :-)

Et flott prosjekt hun driver, og et flott innlegg fra deg!

Ha en fin tirsdag videre.
Klem Jenny

Hulda sa...

Virkelig et flott prosjekt som drives i Afrika. Ser ut til at det er mye fint som kommer ut av det.

Så skjønne kort du har, hun er virkelig flink. Så nostalgiske og fine. Du har fått dem fint fram på bildene dine også.

Junk De Lux sa...

Flott å bruke bloggen til litt annet også og ikke minst ting som dette....rørende bilder til ettertanke.

Kortene er bare NYYYYYYDELIGE!

Ha en herlig kommende helg!

Stooor klem!

salige lavendel sa...

Tusen takk for nydelig reklame og hilsen hos meg, det varmer =) Kjempekoselig at du er fornøyd med kortene. Synes det var kjempefint å legge blondehjertene under små glass også, det skal jeg kopiere og tar med meg to hjerter ned etterpå for å legge de under to brune medisinflasker som står på kjøkkenet!Takker for tipsert. Og så fint prosjekt Mari M. er engasjert i. Det er mange uskyldige barn i den store verden som trenger hjelp.Nyt dagen og livet. Klem fra Ann-Helen